Nepošten trgovac? Stavite se u "kožu" potrošača
Kristina Rudec | 04.11.2022
BMWC Legal Alerts I New Consumer Protection Act I Consumer Protection
Zamislimo sljedeću situaciju: uspješan ste trgovac u sektoru maloprodaje mješovitom robom i u svim županijama Republike Hrvatske imate otvoreno barem desetak poslovnica svih formata. Dapače, u pandemiji ste na vrijeme prepoznali dugoročni potencijal internetske trgovine i uložili ste značajna sredstva u modernizaciju svoje dostavne službe što je veliki broj potrošača usmjerilo i na vaše "online" kanale. Kupci su vam uvijek na prvom mjestu i njegujete politiku transparentnosti prema potrošačima. Međutim, u posljednje vrijeme primjećujete sve učestalije kritike potrošača da proizvodi oglašavani u "online" kanalu uopće nisu dostupni u prodavaonicama, internetski portali ukazuju na propuste u informiranju o uvjetima besplatne dostave, a nedavno je inspekcijski nadzor jedne vaše poslovnice u Zagrebu utvrdio da ste potrošačima nametnuli nepoštenu poslovnu praksu koja se odnosila na način kako je izračunata cijena jednog proizvoda. Svjesni ste da ovaj problem morate detaljno analizirati i, kao prvi korak, odlučujete se detaljnije informirati o tome što je to nepoštena poslovna praksa i koje su prema Zakonu o zaštiti potrošača vaše obveze.
Što
je nepoštena poslovna praksa?
Nepoštena poslovna praksa je pojam koji trgovci, ali i potrošači, dobro poznaju iz ranijih "verzija" Zakona o zaštiti potrošača ("ZZP"). Riječ je o svakoj onoj praksi trgovca u odnosima prema potrošaču (prije, u vrijeme i nakon sklapanja pravnog posla) u vezi s određenim proizvodom, a ta je praksa:
- ili suprotna zahtjevima profesionalne pažnje,
- ili bitno utječe ili je vjerojatno da će bitno utjecati na ekonomsko ponašanje prosječnog potrošača ili prosječnog člana određene skupine kojemu je takva praksa namijenjena ili do kojega ona dopire.
Problem
s takvom praksom je uglavnom sljedeći: smatra se da je sposobna prosječnog
potrošača dovesti u situaciju u kojoj će donijeti odluku o kupnji koju inače ne
bi donio.
Upravo
zato ZZP značajni dio svojih odredaba posvećuje regulaciji i prevenciji upravo takvih
radnji ili svjesnih propuštanja trgovaca, a kao posebna dva pojavna oblika
izdvaja (1) zavaravajuću poslovnu praksu i (2) agresivnu poslovnu praksu.
Budući
da u praksi zavaravajuća poslovna praksa predstavlja najveći "kamen
spoticanja", daljnje ćemo izlaganje u ovom broju posvetiti konkretno tom
obliku nepoštene poslovne prakse.
Zavaravajuća
praksa – općenito
Poslovna
će se praksa smatrati zavaravajućom ako sadrži netočne informacije (neistinita
je) ili ako na neki drugi način, uključujući njezino cjelokupno predstavljanje,
pa čak ako je informacija činjenično točna, zavarava ili je vjerojatno da će
zavarati prosječnog potrošača u vezi s postojanjem ili prirodom proizvoda,
njegovim osnovnim obilježjima, obvezom servisiranja, zamjenom ili rezervnim
dijelovima, popravkom proizvoda, cijenom proizvoda, obvezama trgovca, pravima,
prirodom i obilježjima trgovca i/ili njegovih zastupnika, pravima potrošača i
eventualnim rizicima kojima je potrošač izložen. Ključan problem je ako takva
praksa navodi ili je vjerojatno da će prosječnog potrošača navesti da donese
odluku o kupnji koju inače ne bi donio.
Pritom,
problematičnima se ne smatraju samo zavaravajuće radnje već i
zavaravajuća propuštanja trgovca u komuniciranju određenih obavijesti i
informacija koje su potrošaču ključne za donošenje odluke o kupnji proizvoda / korištenju
usluge.
Primjerice,
zavaravajućom bi se radnjom smatralo isticanje žigova, znakova kvalitete ili
sličnih znakova za određen proizvod ali da pritom ne postoji potrebno odobrenje.
S druge strane, zavaravajuće bi bilo pozivati potrošače na kupnju proizvoda po
određenoj cijeni, bez istovremenog isticanja činjenice da trgovac ima opravdane
razloge vjerovati da neće biti u mogućnosti ponuditi isporuku tog ili sličnog
proizvoda po navedenoj cijeni.
Popis
zavaravajućih radnji i propuštanja može se provjeriti u ZZP-u, ali uz
razumijevanje da tu nije riječ o zatvorenoj ili isključivoj listi primjera.
Svaka radnja ili propuštanje koje bi se iz perspektive potrošača moglo
svrstati u naprijed navedenu definiciju je rizično.
Neke
od novosti iz ZZP 2022.
U
prethodnom
broju na temu zaštite potrošača smo se osvrnuli na jedan primjer novih oblika
zavaravajućih radnji vezanih uz objavu i korištenje potrošačkih recenzija
proizvoda i usluga.
Osim
na recenzije, trgovci će od sad trebati pripaziti i na komunikaciju i
informacije u kontekstu dvojne kvalitete robe. Sada se naime zavaravajućom
radnjom smatra svako stavljanje robe na tržište Republike Hrvatske uz tvrdnju
da je identična robi stavljenoj na tržište u drugim državama članicama iako se
ta roba značajno razlikuje po sastavu ili obilježjima, osim ako je to opravdano
legitimnim i objektivnim kriterijima.
Ovaj
novitet je zapravo rezultat dugotrajnog rada na razini EU i odgovor na sve
prisutniji problem gotovo identičnih pakiranja i oznaka na proizvodima koji su
u različitim državama članicama različite kvalitete i različitog sastava, a
ponekad su "lošiji" proizvodi prodavani po čak višoj cijeni1 (npr. popularno "Nutella pitanje" i razlika u EU državama2).
Uz to, od sad se kao zavaravajuća radnja tretira i preprodaja ulaznica za događanja ako je trgovac te ulaznice nabavio upotrebom automatiziranih sredstava za zaobilaženje bilo kojeg ograničenja u pogledu broja ulaznica koje jedna osoba može kupiti ili bilo kojih drugih pravila primjenjivih na kupnju ulaznica.
1 Više o tome vidjeti na: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2019/644192/EPRS_BRI(2019)644192_EN.pdf
2 Više o tome vidjeti na: https://www.ft.com/content/7ea1327c-96e3-11e7-a652-cde3f882dd7b