Uredba o stranim subvencijama kojima se narušava unutarnje tržište i njezin utjecaj na M&A transakcije
Jan Gebauer | 23.12.2022
BMWC Legal Alerts I Kontrola M&A Transakcija I Corporate
Strane subvencije koje treće zemlje dodjeljuju poduzetnicima koja posluju na jedinstvenom tržištu EU-a mogu predstavljati nepoštenu financijsku prednost na unutarnjem tržištu u odnosu na konkurente u EU. Na taj ih način mogu nadmašiti pri postupcima spajanja i pripajanja s drugim poduzetnicima. Europski parlament odobrio je pravila koja se odnose na suzbijanje stranih subvencija za tvrtke u Europskoj uniji kojima se narušava jedinstveno tržište. (Uredba o stranim subvencijama kojima se narušava unutarnje tržište, engl. "Foreign Subsidies Regulation"). Vijeće EU također je usvojilo Uredbu te je na taj način osiguran iskorak u načinu kontrole stranih subvencija kako bi se osiguralo pošteno tržišno natjecanje.
Ukratko o Uredbi
Na
jedinstvenom tržištu EU-a strogim pravilima o državnim subvencijama uređuju se
financijski doprinosi država članica. Međutim, subvencije koje treće zemlje
dodjeljuju sudionicima na unutarnjem tržištu do sada su bile nedovoljno
regulirane. Upravo taj regulatorni jaz razotkrio je očitu prednost koju imaju društva
koja izravno ili neizravno primaju strane subvencije naspram svojih konkurenata
na unutarnjem tržištu.
Strane
subvencije svojim primateljima pružaju prednost koja se iskazuje prilikom
preuzimanja društava u EU i drugim komercijalnim aktivnostima. Nejednako
postupanje između društava koja nemaju korist od stranih subvencija i
konkurenata koji se njima koriste narušava tržišno natjecanje što se posebice
pokazalo istinitim za vrijeme globalne pandemije Covida-19. Cilj Uredbe jest
regulacija subvencija koje treće zemlje dodjeljuju svojim domaćim društvima, a
koje posluju u EU.
Stranu
subvenciju u kontekstu Uredbe trebalo bi tumačiti kao financijski doprinos koji
izravno ili neizravno dodjeljuje treća zemlja, kojim se ostvaruje korist i koji
je ograničen na jedno ili više društava ili na jednu ili više gospodarskih
grana. Navedeni uvjeti moraju biti kumulativno ispunjeni. Pojam financijskog
doprinosa prilično je široko definiran. Naime, financijski doprinos ne mora
uključivati samo beskamatne zajmove, neograničena jamstva, dokapitalizacije,
povlašteni porezni tretman, potporu povezanu s pandemijom, već čak i pružanje
ili kupnju robe i usluga.
Bitno je napomenuti da Uredba nije ograničena samo na društva iz trećih zemalja, već jednako obuhvaća i europska, a koja imaju korist od stranih subvencija.
Narušavanje tržišnog natjecanja
Poremećaji na tržištu uzrokovani subvencijama utvrdit će se na temelju određenih kriterija, uključujući iznos, prirodu i svrhu subvencije koja se istražuje. Nadalje, pretpostavlja se da će određene kategorije stranih subvencija kao što su bespovratna sredstva društvima koja loše posluju, neograničena državna jamstva i subvencije kojima se izravno subvencioniraju preuzimanja društava najvjerojatnije narušiti unutarnje tržište. Uredbom se utvrđuju pravila postupanja za sprječavanje i istragu ovakvih subvencija dajući ovlast Europskoj komisiji (dalje u tekstu „Komisija“) da intervenira u slučaju pojave ovakvih praksi. Komisija ima isključivu ovlast istražiti i procijeniti je li društvo korisnik stranih subvencija, te ako je, narušava li to unutrnje tržište EU. U slučaju poremećaja na unutarnjem tržištu, Komisija ima širok raspon ovlasti nametanja kompenzacijskih mjera, blokiranja poslova/javnih dodjela, pa čak i razvrgavanja već sklopljenih koncentracija.
Test ravnoteže
Ako
se provjerom Komisije otkrije da se stranom subvencijom narušava unutarnje tržište,
Komisija može provesti test ravnoteže kako bi utvrdila nadmašuju li mogući
pozitivni učinci subvencije negativne učinke iste. Budući da je test ravnoteže
u velikoj mjeri preslikan iz pravila EU-a o državnim potporama, smjernice koje
se primjenjuju na državne potpore mogle bi rasvijetliti utvrđivanje opravdanih od
neopravdanih subvencija.
Nakon što Komisija provede test ravnoteže može izdati bezuvjetno ili uvjetno odobrenje društvu koje je korisnik stranih subvencija. U potonjem slučaju Komisija može uvesti strukturne ili nestrukturne kompenzacijske mjere kako bi ispravila narušavanje. To može uključivati deinvestiranje određene imovine ili zabranu određenog ponašanja na tržištu ili dogovora.
Notifikacija Komisiji
Ako su bilo kojem od društava koji sudjeluju u stjecanju, spajanju ili zajedničkom pothvatu odobrene strane subvencije, aktivirat će se obvezna notifikacija Komisiji. U skladu s Uredbom, o transakciji se mora obavijestiti Komisiju ako:
- se radi o "koncentraciji" u skladu s Uredbom EU-a o koncentracijama;
- barem jedno od društava koja se spajaju ili formiraju zajednički pothvat, ima poslovni nastan u EU;
- navedeni poduzetniciostvaruju ukupni promet na razini EU-a od najmanje 500 milijuna EUR; i
- jedna ili više trećih zemalja dodijelile su bilo kojem od predmetnih poduzetnika ukupni financijski doprinos u iznosu većem od 50 milijuna EUR u tri prethodne godine.
Kumulirana financijska potpora
Nadalje, pri procjeni je li ispunjen prag inozemnog financijskog doprinosa iz Uredbe za obavješćivanje o sporazumima o spajanju i preuzimanju, sva financijska potpora koju dodjeljuje bilo koji broj trećih zemalja razmotrit će se zajedno. Stoga je nužno da društvo uspostavi čvrste sustave izvješćivanja za svaku treću zemlju u kojoj posluju. Na primjer, može se zbrojiti oslobođenje od poreza primljeno u trećoj zemlji, nepovezana subvencija iz druge treće zemlje te promet ostvarenom prodajom robe u još jednoj trećoj zemlji.
Zastoj i moć pozivanja
Slično kontroli koncentracija EU-a, prije dobivanja odobrenja transakcija se ne može provesti, bilo unutar ili izvan EU-a jer stranke podliježu obvezi mirovanja. Zanimljivo je da Komisija može "zaustaviti" dogovor ako smatra da predmet zaslužuje ex ante reviziju, a i u bilo kojem trenutku prije provedbe.
Provjera subvencioniranih nabava
Drugi alat za provjeru prethodnog odobrenja u okviru FSR-a aktivira se ako
- procijenjeno vrednovanje ugovora za ponude u postupcima javne nabave iznosi 250 milijuna EUR ili više, i
- posebna ponuda uključuje strani financijski doprinos u iznosu od 4 milijuna EUR ili više po trećoj zemlji.
Društva koja sudjeluju u velikim postupcima
javne nabave moraju obavijestiti javnopravnog naručitelja o svakom stranom
financijskom doprinosu primljenom u prethodne tri godine, a to javno tijelo
mora potom obavijestiti Komisiju. Alternativno, moraju potvrditi da nisu
primile nikakve strane financijske doprinose u posljednje tri godine. Onima koji
ne dostave te podatke ili potvrdu ne može se dodijeliti ugovor.
Slično
ovlastima za zaustavljanje subvencionirane transakcije, Komisija također može
zatražiti notifikaciju o stranim financijskim doprinosima dodijeljenima društvu
u bilo kojem postupku javne nabave koji se ne može prijaviti ispod gornjeg
praga, u bilo kojem trenutku prije dodjele ugovora.
U procjenu će se uzeti u obzir samo strane subvencije dodijeljene tijekom tri godine prije notifikacije. Također, skraćeno je i maksimalno razdoblje za Komisijinu procjenu potencijalno narušavajućih stranih subvencija što će svakako pridonijeti pravnoj sigurnosti.
Istraga po službenoj dužnosti
Uredba Komisiji dodatno daje
sveobuhvatnu istražnu ovlast po službenoj dužnosti za druge tržišne situacije,
uključujući transakcije ispod praga i javne ponude. Komisija također može
provesti istraživanje tržišta u bilo kojem sektoru ili gospodarskoj djelatnosti
ili o upotrebi bilo kojeg instrumenta subvencija za utvrđivanje i ispravljanje
štetnih učinaka stranih subvencija.
Stoga, čak i izvan konteksta spajanja i preuzimanja i javne nabave, društvo mora biti svjesno svih subvencija koje prima i pažljivo procijeniti mogu li te subvencije biti narušavajućeg karaktera za unutarnje tržište.
Zaključno
Očekuje se da će Uredba biti objavljena u službenom glasilu
Europske unije u siječnju 2023. godine, a na snagu će stupiti 20 dana od dana
objave. Međutim, primjena Uredbe će započeti nakon isteka 6 mjeseci od njezinog
stupanja na snagu. Obveza notifikacije za postupke spajanja i pripajanja kao i
za postupke javne nabave će se početi primjenjivati istekom 9 mjeseci od
stupanja na snagu Uredbe. Očekuje se da će implementacijski mehanizam za Uredbu
biti usvojen prije ljeta iduće godine, nakon što završi javno savjetovanje, a
koje će se provesti u nadolazećim mjesecima.