ZAKON O INTERVENTNIM MJERAMA U OVRŠNIM I STEČAJNIM POSTUPCIMA ZA VRIJEME TRAJANJA POSEBNIH OKOLNOSTI
Neven Marić | 04.05.2020
Za vrijeme trajanja "posebnih okolnosti"
Kratki prikaz interventnih mjera
[PREUZMITE PDF VERZIJU NA DNU STRANICE]
Dana 30. travnja 2020. usvojen
je Zakon o interventnim mjerama u ovršnim i stečajnim postupcima za vrijeme
trajanja posebnih okolnosti (dalje u tekstu: "Zakon o interventnim
mjerama" ili "Zakon"). Zakon stupa na snagu prvoga
dana od dana objave u Narodnim novinama odnosno 1. svibnja 2020.
Cilj Zakona o interventnim
mjerama je donošenje mjera kojima se nastoji olakšati položaj:
►
fizičkih osoba kojima
se dio primanja usteže radi provedbe ovrhe na plaći, mirovini ili drugom
stalnom novčanom primanju;
►
gospodarskih subjekata kojima
prijeti stečaj;
►
korisnika bespovratnih sredstava za
provedbu projekata koji se financiraju iz nacionalnih sredstava i/ili proračuna
Europske unije te;
►
korisnika mjera pomoći isplaćenih
uslijed posebnih okolnosti.
Bitno je za naglasiti da se Zakon
o interventnim mjerama primjenjuje isključivo za vrijeme trajanja
"posebnih okolnosti" koje postoje uslijed proglašenja pandemije
bolesti COVID-19 uzrokovane virusom SARS-CoV-2 i koje su definirane kao:
"…događaj
ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo
utjecati, a koje ugrožava život i zdravlje građana, imovinu veće vrijednosti,
znatno narušava okoliš, narušava gospodarsku aktivnost ili uzrokuje znatnu
gospodarsku štetu."
Slijedom navedenog, zaključujemo
da je intencija zakonodavca bila ta da se reguliraju samo one mjere tijekom
trajanja posebnih okolnosti koje su izazvane isključivo koronavirusnom bolesti
COVID-19, a što proizlazi iz članka 1. Zakona, kao i iz obrazloženja prijedloga
Zakona. Stoga, upitno je ulaze li i druge (u budućnosti neizvjesne, ali moguće)
posebne okolnosti izazvane nekim drugim uzročnicima pod primjenu ovog Zakona.
Trajanje posebnih okolnosti je
predviđeno počevši od dana stupanja na snagu Zakona o interventnim mjerama pa
do isteka roka od 3 (tri) mjeseca nakon stupanja na snagu, odnosno do 31.
srpnja 2020. Zakon sadrži odredbu koja Vladi Republike Hrvatske daje ovlaštenje
da odlukom produljiti taj rok na još dodatna 3 (tri) mjeseca odnosno da produži
primjenu Zakona o interventnim mjerama do 31. listopada 2020.
Što se tiče izuzeća od primjene, Zakon o interventnim mjerama ne primjenjuje se na ovrhe koje se provode sukladno odredbama Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima ( Narodne novine br. 68/18, 02/20, 46/20 i 47/20).
U nastavku članka dajemo kratki prikaz interventnih mjera u ovršnim i stečajnim postupcima obuhvaćenih navedenim Zakonom, te koje situacije spadaju pod iznimku od primjene tih mjera.
|
Opis mjere |
Iznimke / Napomene |
1. |
Zastajanje s ovršnim postupcima dok traju posebne okolnosti |
·
ovršni postupci radi namirenja tražbine zakonskog uzdržavanja
djeteta, ·
druge tražbine kada se ovrha provodi radi namirenja budućih obroka po
dospijeću, ·
tražbine po osnovi dospjele, a neisplaćene plaće, naknade plaće ili
otpremnine, ·
ako se radi o mjerama osiguranja iz kaznenog postupka. NAPOMENA: Za vrijeme trajanja posebnih okolnosti mogu se provoditi ovršni postupci i izvan
prethodno navedenih slučajeva, ako sudac s obzirom na okolnosti svakog
pojedinog slučaja ocjeni da je navedene postupke nužno hitno provesti, unatoč
posebnim okolnostima. Takvu odluku će sudac posebno obrazložiti. |
2. |
Poslodavac,
odnosno drugi isplatitelj stalnog novčanog primanja je dužan zastati s
provedbom ovrhe na plaći, odnosno stalnom novčanom primanju, te će cijelu
plaću isplatiti radniku, odnosno primatelju stalnog novčanog prihoda |
·
ako se
ovrha provodi radi namirenja tražbine zakonskog uzdržavanja djeteta, ·
druge
tražbine kada se ovrha provodi radi namirenja budućih obroka po dospijeću, ·
tražbine
po osnovi dospjele, a neisplaćene plaće, naknade plaće ili otpremnine, ·
ako se
radi o mjerama osiguranja iz kaznenog postupka. NAPOMENE: Poslodavac odnosno drugi isplatitelj stalnog novčanog primanja je dužan
zaprimati nove ovršne isprave radi
stjecanja prava prvenstvenog reda pri namirenju, ali neće plijeniti niti
prenositi primanja ovrhovoditelju, osim u slučaju gore navedenih iznimki. Ako za vrijeme trajanja posebnih okolnosti nastupi uvjet za prijenos
sredstava koja su zaplijenjena prije nastupa posebnih okolnosti, poslodavac
odnosno drugi isplatitelj stalnog novčanog primanja prenijeti će zaplijenjeni
iznos ovrhovoditelju. |
3. |
Izuzeta su od ovrhe sredstva
koja se uplaćuju namjenski, u svrhu provedbe projekata dodjelom bespovratnih
sredstava odnosno potpore ili financijskih instrumenata, koji se financiraju iz nacionalnih sredstava
i/ili proračuna Europske unije |
|
4. |
Izuzeta su od
ovrhe sredstva koja se isplaćuju kao mjera pomoći pravnim i fizičkim osobama
uslijed posebnih okolnosti |
|
5. |
Za vrijeme
trajanja posebnih okolnosti u smislu Zakona ne teku zatezne kamate |
|
6. |
Stečajni
razlozi nastali za vrijeme trajanja posebnih okolnosti nisu pretpostavka za
podnošenje prijedloga za otvaranje stečajnoga postupka |
Iznimno, prijedlog za otvaranje stečajnoga postupka može podnijeti
dužnik, a Financijska agencija i vjerovnik samo radi zaštite interesa i
sigurnosti Republike Hrvatske, prirode, ljudskog okoliša i zdravlja
ljudi. |